Stuur ons een mail

info@trebbe.nl

Direct contact met Trebbe

088 259 00 00

Meer informatie over Trebbe?

trebbe.nl

Kansen en risico’s parkeergarage

Risico: Nieuwe eisen parkeergarages

Sinds begin 2024 gelden er nieuwe eisen voor parkeergarages onder ‘slaapgebouwen’; in principe moet er dan een sprinklerinstallatie worden aangebracht. Bij compartimenten van kleiner dan 1.000m² én er zijn volledig aparte vluchtwegen vanuit de woningen, hoeft er geen sprinklerinstallatie te worden aangebracht. In de toekomst wordt het zodoende waarschijnlijk steeds interessanter om parkeergebouwen naast woongebouwen te zetten. Ook is dit een duurzamere oplossing, omdat deze dan ook lichter uitgevoerd kunnen worden en eventueel zelfs aftopbaar zijn. Bij gebouw 6 lijkt de aanpak o.b.v. compartimentering de beste oplossing; vluchtwegen zitten al goed en er hoeft ook geen sprinklerkelder gemaakt te worden.

Kans: Toegankelijkheid balkons boven dak parkeren

Appartementen die grenzen aan doorlopende daken krijgen eigenlijk altijd een grote opstap bij de balkons, terwijl ieder appartement in basis geschikt zou moeten zijn voor ouderen en mindervaliden. Bij gebouw 6 hebben we te maken met een parkeerlaag, die onder het balkon ligt. Dit geeft ons de kans om hier toch te kunnen werken met de standaard prefab balkons (met de 2cm details), die we sparen in de dakvloer. Een slimme dakrand rond het balkon zorgt voor de waterdichte aansluiting en de esthetische afwerking. Ook kunnen we op deze manier extra natuurinclusieve maatregelen toevoegen, zoals vlinderkasten en insectenstenen naast een groen dak.

Risico: Vloeropbouw parkeerlaag op commercieel

In gebouw 6 bevinden de parkeerlagen zich boven de commerciële laag. Dit vereist niet alleen een thermische scheiding, maar moet ook gegarandeerd waterdicht worden uitgevoerd. Het gaat om lekwater/sneeuw vanaf auto’s en eventueel waterdoorslag door de gevelopeningen. Daarnaast moet het een robuuste oplossing zijn, omdat hier auto’s overheen rijden. Na overleg met een co-maker adviseren wij hier op de betonvloer een afschotlaag met isolatie en daarbovenop een parkeerdeksysteem met tegels. De tussenvloer, tussen de beide parkeerlagen, kan worden uitgevoerd met een afschotlaag en een coating. Vanwege een slim detail willen we het hoogste punt van de afschotlaag t.p.v. de betonnen balken ontwerpen, zodat we de betonnen balken maximaal omhoog kunnen schuiven en deze zo weinig mogelijk in de commerciële ruimte steken.

Kansen & risico’s wet- en regelgeving 

Door eisen vanuit wet- en regelgeving, zien we een aantal risico’s in de realisatie van Stad van Selwerd.

Onze ideeën